Alla inlägg den 30 januari 2011

Av madde - 30 januari 2011 18:41

Jaha då är man hemma hos sig igen!

Men idag har man inte gjort många handtag inte! =)

Min första riktiga sovmorgon sen jag fick semester!! Så skönt!! Hoppas på att kunna sova lika länge i morgon! Jag hade ju sov sällskap i natt av världens bästa katt!! Älskar min Smirre =) <3

Annars har jag bara suttit vid datorn och kollat på tv! Hjälpt mamma lite med att föra över bilder från sin dator och lite sådant!

Åkte hem runt 15-16 tiden! Svängde förbi Flygis först för att handla lite mat, eftersom att jag börjar på ny diet i morgon så behövde jag ha lite saker!! =)

Ska berätta lite mer om den snart!

Annars ikväll så har jag fixat lite här hemma, städat undan lite. Bytt sängkläder, eftersom att jag har tvättstugan i morgon! Så tyckte de va lika bra att byta idag istället för i morgon! Så i natt kommer man att sova gott =)

Annars har det väl inte hänt så himla mycket!


Åter till den dära dieten jag tänkte försöka mig på i morgon!

Den heter Dukan dieten! Och innehåller 4 st faser! Den verkar ha fungerat på många, så varför inte ge de ett försök =) Man vet ju inte om den funkar, innan man har testat! Så i morgon sätter jag igång! Så följ gärna med undertiden jag testar!


Här är lite mer hur den fungerar:


STEG 1 - ATTACKFASEN
Detta är en kort fas som gör att din kropp börjar sätta i gång processen med att gå ner i vikt. Tar man sig igenom den här fasen är chansen mycket stor för viktminskning!
Du äter i princip bara proteiner och så lite fett som möjligt, som exempelvis magert kött, fisk, fågel, ägg och mejeriprodukter med lågt fettinnehåll.
Fasen varar mellan tre och högst tio dagar.
Det stora intaget av protein leder till minskad aptit samtidigt som muskelmassan bevaras.
Det är även obligatoriskt att dricka minst 1,5 liter vatten om dagen.

Ät så mycket du vill av:

  • oxkött

  • kalvkött

  • kalkon

  • kyckling (utan skinn)

  • fisk

  • skaldjur

  • skinka

  • ägg

  • mjölkprodukter med 0% fett

  • 1,5 matsked havrekli

  • 1,5 l vatten per dag

  • kaffe och te osötat

STEG 2 - CRUISEFASEN - Lägg till grönsaker här!
När första fasen är över går dieten in på steg två vilket är den så kallade cruisefasen.
Nu läggs valet av 28 olika grönsaker till i dieten och du kan addera dem till proteinkällorna i föregående steg. Du alternerar dock varannan dag med att bara äter protein även i denna fas. Vill du ha ännu snabbare resultat alternerar du 5 proteindagar med 5 protein- och grönsaksdagar. Alternativfasen pågår tills att du nått din målvikt.

Grönsaker som är tillåtna:  
Kronärtskocka
  Sparris
  Aubergine
  Fänkål
  Kål (vit, röd, grön, savoy, blomkål, brysselkål)
  Selleri
  Endiver
  Zucchini
  Champinjoner
  Gurka
  Spenat
  Paprika
  Broccoli
  Bönor
  Purjolök
  Lök
  Pumpa
  Rädisor
  Sallad
  Harsyra/ängsyra
  Sojabönor
  Kålrot
  Mangold
  Tomater
  Majrovor
  Morötter
  Rabarber
  Rödbetor


STEG 3 - SAMMANSLAGNINGSFASEN
Fas 3 är en fas där man successivt går tillbaka till normalt ätande men samtidigt förhindrar att man går tillbaka till gamla onyttiga vanor.

Nu kan du börja återinföra livsmedel som frukt, ost, bröd och stärkelse som pasta, ris och potatis.
För att inte falla tillbaka i gamla dåliga vanor bör du också tillåta dig två firarmål i veckan då du äter precis vad du vill, inklusive onyttigheter som alkohol och choklad – om du vill.
 
ATT TÄNKA PÅ:

  • en frukt per dag

  • två skivor fullkornsbröd per dag

  • 40 g ost per dag

  • två måltider pasta, ris eller potatis per vecka

  • lamm och griskött

  • två fria måltider per vecka( inga överdrifter)

  • en attackdag,  varje torsdag bara proteiner som i fas 1


STEG 4 - STABILISERINGSFASEN

Ät som du vill sex dagar i veckan som i styrkefasen. Fortsätt med proteintorsdagar under resten av livet

Ät tre matskedar havrekli per dag under resten av livet.


Att tänka på under den här fasen:
Nu kan du börja återinföra livsmedel som frukt, ost, bröd och stärkelse som pasta, ris och potatis.
För att inte falla tillbaka i gamla dåliga vanor bör du också tillåta dig två firarmål i veckan då du äter precis vad du vill, inklusive onyttigheter som alkohol och choklad – om du vill.



Så nu ger vi de ett försök!!

Presentation


Jag är en 27 årig tjej som kämpar för att gå ner i vikt, för att orka rida.
Här får ni följa min viktnedgång, ridning och vardag.

Läs och njut! ;)

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Besökstoppen

Besökstoppen

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Resultat

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards